Comunicat RESPECT. Platforma pentru Drepturi şi Libertăţi

“Ministerul Afacerilor Externe a notificat Consiliul Europei, pe data de 17 martie 2020, că România activează articolul din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului care permite derogări de la aplicarea acesteia în condiţiile stării de urgenţă decretate pentru gestionarea COVID-19.

Nici MAE, nici Guvernul și nici Președinția nu au informat public cetățenii români și nu au argumentat în vreun fel de ce este necesar și util pentru limitarea unei pandemii ca România să ceară această derogare de la Consiliul European. O procedură de curtoazie diplomatică ce ar fi impus exclusiv ca statul român să notifice Consiliul în ceea ce privește declararea stării de urgență, a fost transformată în o notificare în privința derogării de la Convenție. Țări cu democrații solide nu au făcut acest pas până la ora aceasta, în acest moment alături de România aflându-se doar Letonia, în timp ce France Press listează potențial și Armenia și Moldova.

Exact ca pe vremea comuniștilor, când ne informam de la Europa Liberă, cetățenii români au aflat despre acest demers de la o agenție străină de presă, France Presse. Exact ca într-o democrație imatură, condusă de politicieni și funcționari fără o cultură democratică, statul nu discută cu cetățenii, ci activiștii pentru drepturile omului sapă să găsească documente, să înțeleagă ce fac instituțiile și să alerteze oamenii că un act de informare a fost transformat într-un instrument de derogare de la angajamente internaționale de respectare și protejare a drepturilor fundamentale.

După cum se vede în schimbul de note verbale pe care îl postăm în comentarii, MAE a trimis doar decretul prezidențial, fără nicio explicație suplimentară, fără niciun argument. Articolul 2 din decretul prezidențial listează în mod explicit următoarele drepturi care sunt limitate pe perioada stării de urgență:

a. libera circulație;
b. dreptul la viață intimă, familială și privată;
c. inviolabilitatea domiciliului;
d. dreptul la învățătură;
e. libertatea întrunirilor;
f. dreptul de proprietate privată;
g. dreptul la grevă;
h. libertatea economică.

Cu toate acestea, în baza acțiunilor prevăzute în decretul prezidențial, figurează și alte măsuri care au un impact direct asupra drepturilor cetățenilor. Acest impact deja generează îngrijorări. Prelungirea termenelor de răspuns la solicitările de informații publice a încurajat unele instituții publice să refuze să răspundă la solicitările jurnaliștilor, chiar atunci când acestea se refereau la gestionarea COVID-19. În plus, Ministerul de Interne deja a suspendat site-uri pentru că răspândeau dezinformări, fără însă să avem o definiție a fake news sau un set minimal de criterii de analiză și de garanții.

Astfel de acțiuni intră de fapt în zona drepturilor la liberă exprimare și la informare, care nu sunt menționate explicit în lista de la articolul 2 din decretul prezidențial referitoare la drepturile care sunt limitate.

Faptul că într-o criză atât de gravă autoritățile din România nu știu să respecte o relație cu cetățenii bazată pe drepturi și libertăți este îngrijorător și crește starea de nesiguranță cu care societatea se confruntă. Criza va trece, statul de drept trebuie să reziste! Limitarea exercitării unor drepturi pe termen limitat pe durata stării de urgență nu înseamnă că drepturile și libertățile cetățenilor români pot fi șterse cu buretele! Și nu înseamnă că cetățenii români nu merită #respect! “

About the author: tvind

Leave a Reply

Your email address will not be published.